堺の名商 ~日明貿易~

The master merchants in Sakai -The trade to Beijing-

田邉顕一作
つぶうにP絵
3-5人
60分
10歳以上

ゲームマーケット春'12初出

関連リンク

ルール
日本語ルール

Author: Kenichi Tanabe
Illust: tsubuuni,P
Players: 3-5
Playing time: 60
Age: 10 and up

Coming from Gamemarket Spring '12

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 舞台は勘合貿易。日本の貿易相手は明(今の中国)でした。

 各プレイヤーは商人の一人となり、国内で商品を集めて、船を買い、明の首都北京に向けて交易を行います。
 もちろん、貿易が目的ですので、必ずしも北京まで行く必要はありません。自分のほしい明の交易品を国内の商品と変えて、日本に持ち帰るのです。
 こうして、より多くのそしてより多くの種類の明の交易品を集めたプレイヤーが勝利します。

※注意
 このゲームはすでに発表している堺の名商の改良版となります。あの頃は若かったというやつです(本当にすいません。どうしてもルールを作り直したかったのです)
 もちろん、このルール発表前に購入されている方は外部リンクの項目からダウンロードが可能です。


 プレイヤー達はフェイズ毎に行なっていきます。
 最初のフェイズはキューブ(明へ輸出する商品)を袋から引きます。実はこのキューブ。自分のものではないのです。
 次のフェイズでそれらのうち2個を親プレイヤーに提示します。親プレイヤーはその中から欲しいキューブを出しているプレイヤーを指定して、そのキューブをもらいます。そして、次の手番は指定されたプレイヤーとなります。
 もちろん、手元のキューブは限りがあるので、早いものほどよいキューブがもらえ、遅くなれば目的のものに辿りつけなくなります。
 しかも、この交換。遅くなるほど不利に出来ており、早く交換しないと、不利な商品しか取れなくなってしまいます。

 そして、前回のルールになかったもの。それが北京への交易路です。
 これは日本から北京へのルートを9つに分け、それぞれについて交換可能な明の交易品が1枚ずつ並びます。
 その上で、それら9ルートの内、到達距離が書かれている船を買い、その到達距離の間で交易をし、明の商品を得ます。

 じゃぁ、明への商品、つまりキューブを集めればいいのですが、各自の倉庫には6つしか入りません。その中でうまくやりくりして、明からの交易品を集めます。
 ですが、うまく集めないと得点も集まらないため、しっかり狙って、時にはキューブの交換で損をしつつも交易品で得を得て、得点を稼ぎます。

 以前よりも他のプレイヤーとの絡み、そして指摘されていたキューブそれぞれに対する色の意味を持たせた改良品。いや、改良品っていうより普通に新作っぽいぐらい。
 前のでイマイチだった方は是非お試しください。

The thema is a "Kango" trading in about 1400 AD. It's between China and Japan.

Each player is one of the merchant in Japan. They collect the items for the outgoing to China in Japan, and take the ship. Then they trade with the Chinese mercaht.
Of course, the object is the trading and collecting the chinese items. So they don't need to go Beijing. The player can only collect the items that he/she want.

The winner is the player that collect more chinese items and more kinds.


All players play as each phase.

In phase.1, each player take the three cubes from the bag. This cube is the Japanese items. However it's not own.
In phase.2, the turn player is suggested from other players as the two cubes from the drawn three cubes by each player. The turn player indicates one player, and receives the two cubes. They are placed on the front.
Then the next turn player is the indicated player.
The turn is continued until all player is out from the hands, as the player that suggest has only one cube, the player suggest one cube.

In phase.3, the players select the ship. Each ship is drawn the number. It's the distance the ship can go. The high quarity ship can go 9 cards.

So the ship load is made by the cards of the chinese item. There are one or two cubes with each cards.
The ship can go on the cards. For example, the player take the "6" ship, and can select one or more of 6 cards. And the player pays the cubes of the same kinds with the card. The player take the card in the front.

The players need the plan for the collection. However the cubes are suggested from the other players. So the belief is very important as the real business.

Copyright (c) 2007- Kenichi Tanabe

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